Jak radzić sobie ze zmęczeniem?

Przemęczenie to problem, z którym mierzy się wielu Polaków. Badania pokazują, że jesteśmy w czołówce najciężej pracujących narodów wśród państw europejskich. Niestety z ciężką, wielogodzinną pracą, nawet tą, którą uwielbiamy, wiążą się często przemęczenie i problemy zdrowotne, które są konsekwencją przepracowania. Zmęczenie to również objaw wielu chorób i dolegliwości, które, lekceważone, mogą doprowadzić do trwałych uszczerbków na zdrowiu. Jak radzić sobie ze zmęczeniem? Jak osiągnąć „złoty środek” pomiędzy pracą a życiem prywatnym? Kiedy szukać pomocy specjalisty i zgłosić się na badania kontrolne? Objawem jakich chorób może być przewlekłe zmęczenie?

Po pierwsze: bądź przezorny

Zmęczenie jest stanem, który lekceważymy w przekonaniu, że jest zupełnie naturalny i że jego przyczyną jest większy niż zazwyczaj wysiłek czy krótszy sen. O ile w większości przypadków tak jest w istocie, długotrwałe i nawracające przemęczenie powinno być powodem do niepokoju. Zmęczenie to nie tylko brak energii w wyniku cięższego wysiłku, ale często niewłaściwa dieta, paradoksalnie – zbyt mała ilość ruchu, niedobór witamin, składników mineralnych, a także symptom wielu chorób. Jeśli brakuje Ci energii, a nie wiesz, co jest tego przyczyną, nie bagatelizuj problemu: skonsultuj się z lekarzem, który oceni, czy Twój problem wiąże się z problemami zdrowotnymi, czy też jest wynikiem zbyt wielu obowiązków i braku odpoczynku. W tym celu nie musisz umawiać się do specjalisty – podstawowy wywiad może przeprowadzić lekarz pierwszego kontaktu, stacjonarnie lub za pomocą teleporady, który zweryfikuje objawy, zleci podstawowe badania i na ich podstawie, jeśli sytuacja będzie tego wymagać, skieruje Cię do specjalisty. Jeśli zdecydujesz się na konsultację w formie teleporady, nie tylko zyskasz natychmiastową pomoc, ale także otrzymasz indywidualne zalecenia, lekarz wypisze dla Ciebie receptę, a jeśli Twój stan będzie tego wymagał – także zwolnienie lekarskie (e-ZLA).

Po drugie: zadbaj o zdrowy tryb życia

Przepracowanie i wynikające z niego przemęczenie to zjawisko, które dotyka nie tylko starsze osoby, posiadające mniejszą kondycję i możliwości fizyczne, ale także młode osoby, nieprzygotowane psychicznie i fizycznie na wyczerpujące wymagania dnia codziennego. Jeśli niemal codziennie brak Ci energii do wykonywania swoich obowiązków, być może poświęcasz im zbyt wiele czasu. Oceń, czy przesypiasz dziennie dostateczną liczbę godzin, sprawdź, czy Twoja sypialnia zapewnia optymalne warunki do odpoczynku (brak hałasu, nadmiernego światła, zbyt wysokiej/niskiej temperatury). Zadbaj o codzienny ruch na świeżym powietrzu – spacer, wycieczkę rowerem. W zrelaksowaniu się może pomóc joga, aromaterapia, ulubione czynności (lektura książki, dobry film czy serial, gotowanie, majsterkowanie i inne), a także ograniczenie korzystania z urządzeń elektronicznych bezpośrednio przed snem. Nie spożywaj też dużej ilości alkoholu wieczorem – nie tylko nie pomaga zasnąć, ale też pogarsza jakość snu. Zadbaj też o właściwą dietę – zmęczenie może być objawem niedoboru składników odżywczych lub nadmiernego ich spożywania. Szczególnie weganie i wegetarianie powinni umiejętnie zbilansować dietę, zastępując produkty pochodzenia zwierzęcego wartościowymi produktami roślinnymi.

Po trzecie: kontroluj stan zdrowia

Ciągłe uczucie zmęczenia może być objawem poważnej choroby, dlatego, jeśli zauważysz u siebie notoryczny brak energii i motywacji, szczególnie w połączeniu z innymi dolegliwościami, natychmiast skontaktuj się z lekarzem. Wczesna reakcja pomaga wykryć zmiany i walczyć z nimi, co jest istotne przy wielu schorzeniach. Przemęczenie często wiąże się z anemią, chorobami tarczycy, problemem z ciśnieniem krwi, cukrzycą czy niewydolnością nerek, a nawet rakiem i wadą serca. Chroniczne zmęczenie towarzyszy również depresji. Każda z tych chorób ma znaczny wpływ na zagrożenie dla zdrowia i życia, dlatego niezwłocznie po zauważeniu u siebie objawów należy umówić się na wizytę lub teleporadę u lekarza.